WERKBESCHRIJVING SPUITBUS AUTOLAK:
Volg de stappen uit onderstaand stappenplan nauwkeurig op voor een zo optimaal mogelijk resultaat. Zorg altijd voor persoonlijke beschermende kleding zoals een mondmasker.
- De ondergrond moet schoon, droog en vetvrij zijn.
- Loslatende oude verfresten en roest verwijderen.
- Ontvet het te behandelen gedeelte met ontvetter of silliconenverwijderaar.
- De ruimte dient stofvrij te zijn, probeer zoveel mogelijk tocht en wind te vermijden.
- Vul eventuele oneffenheden op met plamuur of filler.
- Schuur tot een mooi glad resultaat met een (waterproof schuurpapier) korrel 400/800.
- Schuur daarna met korrel 1200.
- Plak alle niet te spuiten gebieden af met tape en kranten, zorg dat je de lak kunt uitwaaieren naar een goed gedeelte.
- Primer aanbrengen (bij kaal kunststofdelen kunststofprimer gebruiken).
- Houd de spuitbus primer op ongeveer 20/30cm afstand en breng een aantal dunne lagen primer, met intervallen van 20minuten, aan.
- Primer minimaal 2 uur uit laten harden voor het schuren.
- Daarna licht schuren met korrel1200.
- De spuitbus opkamertemperatuur brengen (niet verwarmen).Ideale verwerkingstemperatuur is tussen de 15 en 20 graden.
- Voor gebruik de spuitbus 2 minuten schudden en een proefstukje spuiten.
- Handige tip: Gebruik een spraymaster/spuitbus pistoolgreep voor een betere grip en mooier spuitresultaat.
- Laklaag aanbrengen in meerdere dunne lagen om zakkers te voorkomen.
- Nevel de kleurlak uit voor een mooi verloop.
- Wacht tussen de lagen ongeveer 15 minuten, voor het aanbrengen van de volgende laag de spuitbus weer goed schudden.
- Ga door tot het geheel goed is gedekt.
- Breng bij metallic- en parelmoerlak nog een laatste nevellaag aan. Dit zorgt voor een mooie verdeling van de effectdeeltjes.
- Na gebruik het ventielschoonspuiten (spuitkop op de kop houden en de sproeikop circa 5 seconden ingedrukt houden).
- Bewaar de spuitbussen vorstvrij, bij voorkeur op kamertemperatuur.
- Metallic- en parelmoerlakmoet afgewerkt worden met een blanke lak. Voor een optimale glans en ter bescherming van de lak.
- Tussen de laklaag en de blanke lak NIET schuren.
- Na 20minuten de blanke lak aanbrengen in meerdere dunne lagen en een beetje "uitnevelen" over de bestaande lak. Spuit je te snel de blanke lak dan krijg je een craquelé effect. LET OP! 1K blanke lak is gevoelig voor vocht.
- Zorg voor een droge en warme ruimte om de lak aan te brengen. Mochten er toch witte vochtplekken zijn ontstaan dan kunt u deze wegwerken met een fhön.2K blanke lak is veel minder vochtgevoelig.
- 1K blanke lak heeft een volledige uithardingstijd van 6 à 7 dagen. Stofvrij binnen 1 uur.
- Handige tip: Gebruik ColorMatic bijspuitverdunning voor een mooie overgang tussen de oude en nieuwe laklaag. Hierdoor is polijsten minder nodig.
- 2K blanke lak kunt u ongeveer na 48 uur polijsten, afhankelijk van de temperatuur. Stof droog binnen 1 uur.
- Is het geheel mooi glad, dan eventueel polijsten met paintrenovator van Autoglym. Matte lakken mogen niet gepolijst worden.
- Als laatste de hele auto in de was zetten ter bescherming.
De droogtijd is afhankelijk van de omgevingstemperatuur, de luchtvochtigheid en de aangebrachte laagdikte. De tijd waarmee autolak droogt verschilt dus per situatie.
Voordat je het weet heb je de lakschade helemaal zelf hersteld. Heb je een vraag over het aanbrengen van autolak met een spuitbus? Geen probleem, neem gerust contact met ons op voor meer informatie.